Minun versioni tai sinun versiosi – Charlie Kaufmanin mielen maisemat

Kun Jake lähtee uuden tyttöystävänsä kanssa talviselle automatkalle tapaamaan Jaken vanhempia, mikään ei ole sitä, miltä näyttää – ja tämä on lievä ilmaisu. Tervetuloa Charlie Kaufmanin pään sisään: käsikirjoittaja-ohjaajan uusi elokuva I’m Thinking of Ending Things on julkaistu Netflixissä.

On aina vaikeata siirtää kirjoitettu teksti valkokankaalle. Erityisen vaikeata se on silloin, kun elokuvassa käsitellään ihmismieltä, identiteettiä ja muistoja. Ne ovat kuitenkin aiheita, joita on totuttu näkemään Charlie Kaufmanin elokuvissa.

Kaufman tunnetaan omaperäisistä käsikirjoituksista elokuviin Being John Malkovich, Tahraton mieli ja Adaptation – Minun versioni. Hän on lisäksi ohjannut kirjoittamansa tarinat Anomalisa ja Synecdoche, New York. Jokainen hänen työnsä kertoo tavalla tai toisella ihmisten sisäisestä elämästä.

Kaufmanin elokuvat saattavat olla vaikeasti ymmärrettäviä, mutta ne antavat mahdollisuuden omille tulkinnoille.

– Elokuvanäytösten jälkeen kuulen ihmisiltä hyvin erilaisia näkemyksiä siitä, mitä he ovat juuri kokeneet. Minusta se on hyvä asia. Minulle elokuvat ovat vuorovaikutusta kokijan ja tekijän välillä. Miten sen ymmärtää, millaisen vaikutuksen se tekee, millaisia tunteita se herättää: siitä elokuvissa on kyse. Ei ole vääriä tulkintoja. On oltava vapaus kokea luovaa työtä siten, että löytää siitä itsensä.

Kaufmanin uusi elokuva, Netflix-tuotanto I’m Thinking of Ending Things alkaa automatkasta. Jake (Jesse Plemons) kutsuu uuden tyttöystävänsä (Jessie Buckley) vanhempiensa luo maatilalle. Hyvin pian automatka alkaa saada outoja piirteitä.

Elokuva perustuu Iain Reidin esikoisromaaniin vuodelta 2016. Kaufman ihastui kirjaan heti sen ilmestyttyä.

– Eniten minuun teki vaikutuksen romaanin unenomaisuus. Se tuntui sijoittuvan täysin epärationaaliseen maailmaan.

Kaufman kertoo, että hän halusi pureutua tarinaan ja tutkia sitä lisää.

– Halusin antaa naispäähenkilön olemukseen jotain, mitä ei ollut kirjassa. Lisäksi halusin tarinan ihmissuhteista entistä monimutkaisempia.

Perhe on painajainen

Uuden kumppanin vanhempien tapaaminen on rituaali, joka muistuttaa henkistä miinakenttää.

– Kun kutsuu poika- tai tyttöystävän tapaamaan isää ja äitiään, siihen liittyy paniikkia, koska edessä voi olla noloja tilanteita. Se on täysin ymmärrettävää, mutta siitä on kyse Jaken ja hänen tyttöystävänsä suhteessa, Kaufman sanoo.

Kaufman tiesi tarvitsevansa neljä taitavaa näyttelijää, jotka pystyisivät saamaan aikaan vaadittavan tunnelman elokuvan maatilalla. Hänellä oli joitakin ideoita roolijakoa varten, mutta hän halusi jättää tilaa yllättääkseen myös itsensä.

– En tuntenut Jesse Plemonsia henkilökohtaisesti, mutta tiesin hänen olevan loistava näyttelijä, ja halusin hänet Jaken rooliin.

David Thewlis oli Kaufmanin mielestä sopiva Jaken isäksi, koska näyttelijä esitti päähenkilön ääntä animaatiossa Anomalisa, jonka Kaufman ohjasi yhdessä Duke Johnsonin kanssa.

– Olen ihaillut Davidia siitä lähtien, kun näin hänet Mike Leigh’n vuoden 1993 elokuvassa Naked, Kaufman kertoo.

Ajatus Toni Collettesta äidin roolissa tuli Kaufmanin mieleen brittiläisestä televisiosarjasta Wanderlust (2018).

– Sarjassa on kohtaus, jossa roolihahmo on menettänyt kaiken, ja terapeutti kertoo, mikä hänessä on vialla. Kamera näyttää Tonin, joka ei sano mitään, mutta kasvoista näkee paljon. Se oli todella upea suoritus.

Tyttöystävän roolivalinnassa Kaufman pyysi apua ystävältään, lavastaja Molly Hughesilta. Hughes oli juuri saanut valmiiksi elokuvan brittiohjaaja Thea Sharrockin kanssa, jonka ehdotus oli Jessie Buckley.

Kaufman katsoi Buckleyn roolisuorituksen psykologisessa trillerissä Beast ja kiinnostui. Koe-esiintymissä oli useita näyttelijättäriä, joille Kaufman antoi haasteeksi runon Bonedog, jonka on kirjoittanut Eva H.D.

– Valitsin runon, koska se on elokuvan vaikein osuus. Miten saada pitkä runo toimimaan. Kaikki näyttelijät olivat todella hyviä, mutta halusin roolin Jessien. Hän oli ilmiömäinen.

Vaikutteita teatterista ja musiikista

Kaufman käsittelee elokuvassa muistia, identiteettiä ja menetyksiä. Hän lisäsi Reidin romaanin pohjalta laatimaansa käsikirjoitukseen aineksia musiikkiteatterista ja tanssista. Se tuntui luonnolliselta ohjaaja-käsikirjoittajalle, joka haaveili aikoinaan näyttelijän urasta.

– Lapsena pidin musikaaleista. Koulunäytelmät ovat usein musikaaleja, ja ne ovat jääneet elämään.

Vaikutteita tuli myös näytelmäkirjailijoilta. Harold Pinterin, Samuel Beckettin ja Eugene Ionescon absurdismi yhdistyy Richard Rodgersin ja Oscar Hammerstein II:n perinteiseen musiikkiteatteriin.

Rodgersin ja Hammersteinin Oklahoma! on keskeinen osa elokuvan tarinaa, ja yksi vuoden 1943 musikaalin lauluista, Many A New Day, kuullaan elokuvassa.

Oklahomassa on paljon samaa kuin elokuvassani. Se, miten Jud haluaa ryhtyä suhteeseen Laureyn kanssa, ja siitä syntyy väkivaltaa. Oklahomassa on myös unikohtaus, jossa roolihahmojen tilalle tulee kaksi samalta näyttävää balettitanssijaa. Se on aina ollut mielestäni jotenkin outoa ja pelottavaa mutta samalla unenomaista, joten halusin sen elokuvaan mukaan.

Jay Wadleyn säveltämässä elokuvan alkuperäismusiikissa on monia vaikutteita. Balettikohtauksen musiikki tuo mieleen Igor Stravinskyn, Maurice Ravelin ja Claude Debussyn, vaikka heitä ei suoraan lainatakaan. Kaufman tiesi, että Wadleyn tehtävä säveltäjänä oli vaativa.

– Jos tarvitsen jotain, mikä kuulostaa musikaalilta tai 1950-luvun mainokselta, Jay Wadley pystyy siihen. Hän joutui varmasti tekemään enemmän mitä odotti, kuten jäätelömerkin tunnusmusiikin, mutta hän otti kaiken innostuneesti vastaan.

Automatka ajan halki

Jake ja hänen tyttöystävänsä ovat noin kolmikymppisiä, kun heidän automatkansa alkaa. Kun he saapuvat Jaken vanhempien maatilalle, elokuvan aikakäsityksestä tulee liukuva.

Esimerkiksi David Thewlis nähdään elokuvassa raavaana miehenä ja hauraana vanhuksena.

– Kun katsoin Davidia dementiasta kärsivänä vanhuksena, tuntui kuin hän olisi jotenkin kutistunut. Hänestä oli tullut todella hauras. Mutta David on ihmisenä kaikkea muuta kuin hauras, ja sen huomaa kohtauksista, joissa hän on nuorempi. Se oli yhdistelmä Davidia ja Melissa Tothin valitsemia asuja, jotka saivat hänet näyttämään fyysisesti heikommalta.

Kaufman kuvitteli aluksi, että I’m Thinking of Ending Things olisi tuotantona yksinkertainen.

– Elokuvassa ollaan ensin automatkalla ja sitten maalaistalossa. Siitä tuli kuitenkin todella monimutkaista.

Elokuvan kiehtova jäätelömainos oli yksi asia, joka mutkisti asioita. Kaufman halusi käyttää oikeaa vanhaa televisiomainosta, mutta jäätelöyhtiö ei antanut siihen lupaa.

Myös elokuvassa nähtävä sika oli vaikea toteuttaa.

– Käsikirjoituksessa luki, että sika kävelee koulun käytävällä, kääntää päätään ja puhuu. Selvisi, että siat eivät pysty kääntämään päätään ja joutuvat paniikkiin liukkailla pinnoilla. Emme voineet kuvata kohtausta, jossa oikea sika kävelee rauhallisesti pitkin käytävää, Kaufman kertoo.

Apuun tuli Rosa Tran, joka toimi Anomalisan tuottajana. Kaufman lähetti Tranille vesiväripiirroksia, joiden pohjalta sika luotiin animaationa.

Ongelmia tuotti myös lumi. Elokuvan kuvaukset alkoivat maaliskuun puolivälissä vuonna 2019, joten oli epärealistista saada kuviin lunta, joka pysyy maassa. Jäätelökioskille sijoittuvassa kohtauksessa käytettiin keinolunta, mutta vesisade pilasi suunnitelmat.

– Keinolumi muuttui mössöksi, ja pian olimme polviamme myöten mudassa. Kaikki mikä maassa näkyy, on tehty tietokoneella jälkituotannossa.

Lumi on elokuvassa keskeinen elementti, ja koko elokuva on eräänlainen mielensisäinen lumimyrsky. Kaufman näkee elokuvan tekoprosessin kuitenkin hyvin selkeänä.

– Tutkin asioita kaikkien työryhmään kuuluvien ihmisten kanssa: kuvaajan, leikkaajan, näyttelijöiden, lavastajan ja monien muiden. Yritän pohtia, miten saisin aikaan jotain, mikä tuntuu rehelliseltä. Kirjoittaessani minulla oli joitakin ajatuksia, ja niitä tuli lisää näyttelijävalintojen, ohjaamisen ja leikkaamisen myötä. Kaikki on jatkuvassa liikkeessä, ja toivon mukaan kaikki myös samalla kasvaa.

Toimittanut Jussi Huhtala
Haastattelu ja kuvat Netflix

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut