Näyttelijä-koomikko Sacha Baron Cohen kohauttaa jälleen. The Guardian uutisoi, että Baron Cohen hyökkäsi antamassaan puheessaan New Yorkissa sosiaalisen median jättejä, Facebookia, Twitteriä, YouTubea ja Googlea vastaan.
Hänen mukaansa yhtiöt ovat historian suurimpia propagandakoneita, jotka ovat syyllistyneet ”uskonnollisten ja etnisten vähemmistöjen kimppuun hyökkäämisen” nousuun. Hänen mukaansa viharikokset ovat kasvaneet merkittävästi ja internetin johtavat liikeyhtiöt ovat vastuussa.
”Algoritmit, joista nämä alustat ovat riippuvaisia, tarkoituksenhakuisesti monistavat sellaista sisältöä, joka pitää käyttäjät sitoutuneina – tarinoita, jotka vetoavat alkukantaisiin vaistoihimme ja laukaisevat raivoa ja pelkoa. Siksi YouTube suosittelee salaliittoteoreetikko Alex Jonesin videoita miljardeja kertoja. Siksi valeuutiset päihittää oikeat uutiset, sillä tutkimuksetkin osoittavat valheiden leviävän nopeammin kuin totuuden. Toisin sanoen, ajatelkaa mitä Goebbels olisi saanut Facebookilla aikaan.”
Baron Cohen jatkoi: ”Jos maksat, Facebook pyörittää minkä tahansa poliittisen mainoksen vain haluat, vaikka se olisi valhe. He auttavat jopa mikrokohdentamaan ne valheet sellaisille käyttäjille, joille vaikutus on maksimaalinen. Tällä häiriintyneellä logiikalla Facebook olisi 1930-luvulla sallinut Hitlerin postata 30-sekunnin mainoksia ”ratkaisusta juutalaisongelmaan””.
Hänen mukaansa on myös väärin, että Facebook ei ole suostunut poistamaan holokaustin kieltäjiä sosiaalisesta mediasta. ”On miljoonia todisteita siitä, että holokausti tapahtui. Se on historiallinen fakta. Sen kieltäminen ei ole vain satunnainen mielipide. Ne, jotka kieltävät holokaustin pyrkivät rohkaisemaan muita samaan.” Baron Cohenin mukaan ratkaisu olisi osin siinä, että yhtiöiden pitäisi vihdoin myöntää mitä ovat: historian suurimpia julkaisijoita, joita pitäisi koskea samat käytänteet kuin sanomalehtiä ja televisiouutisia.
Kuva sarjasta The Spy