The Witcher -tuottaja syyttää amerikkalaiskatsojia sarjan yksinkertaistetusta käsikirjoituksesta

Tämän pitäisi olla selvä juttu kaikille elokuvia laajalta spektriltä kuluttavilla.

3.8.2023 09:31

Noituri-kirjojen ja -pelien fanit eivät ole kovin tyytyväisiä Netflix-sarjaan. Andrzej Sapkowskin tarinat on muutettu amerikkalaisyleisölle ystävällisemmiksi.

Sarjan pääosamies Henry Cavill jätti huhujen mukaan sarjan, koska se ajelehti aivan liian kauaksi alkuperäismateriaalista.

– Yritin painostaa heitä pysymään uskollisina kirjoille, Cavill kertoi aikoinaan haastattelussa.

Cavill vihjaili samalla, että sarjan käsikirjoittajat vihasivat alkuperäistarinaa. Se ei ole erityisen hyvä lähtökohta millekään adaptaatiolle.

Sarjan tuottaja Tomek Baginski jatkaa aiheesta taannoisessa haastattelussa.

– Mitä enemmän tarinassa on nyansseja ja mutkia, sitä pienempi sen kohdeyleisö on, Baginski sanoo.

Baginski paljastaa, että etenkin amerikkalaisyleisölle kaiken pitää olla hyvin yksinkertaista ja helppoa. Hän yritti aikoinaan myydä Hardkor 44 -nimistä scifi-elokuvaa amerikkalaisille.

– Yritin selittää heille, että puolalaiset ovat nousseet saksalaismiehittäjiä vastaan, mutta neuvostojoukot ovat joen toisella puolella. Saksalaisten joukoissa taistelee myös unkarilaisia ja ukrainalaisia. Jenkit eivät voineet ymmärtää tätä. Se oli liian monimutkaista heille. He ovat kasvaneet aivan erilaisen historian parissa, jossa kaikki on etukäteen sovittua: USA on aina hyvä, kaikki muut ovat pahoja. Näin ei synny ongelmia.

– Kun sarjaa [The Witcher] tehdään sellaisille massoille, joilla on hyvin erilaisia kokemuksia maailmasta ja he tulevat eri puolilta maailmaa, mutta suuri osa heistä on amerikkalaisia, on pakko yksinkertaistaa tarinaa. Se on kivuliasta tuotannolle, myös minulle, mutta monimutkaisilla tarinoilla on niin paljon pienempi yleisö. Emme saavuttaisi tarpeeksi katsojia. Joskus yksinkertaistaminen menee yli, mutta meidän on tehtävä tällaisia päätöksiä ja hyväksyä ne osana prosessia, Baginski kertoo.

Tämä selittää myös eron Hollywoodin ja esimerkiksi eurooppalaisten elokuvien välillä. Jenkkileffoissa kaikki tarjotaan tarjottimella, katsojaa pidetään lapsena ja hänelle selitetään kaikki pienetkin twistit auki; katsoja ikään kuin kävelee elokuvan kanssa käsi kädessä kohti sen ilmeistä loppua.

Euroleffoissa taas jätetään paljon katsojan harteille. Katsojan pitää itse yhdistellä puuttuvia palasia, tehdä päätelmiä tapahtumista ja lopulta… ajatella aivan itse.

Henry Cavillin viimeinen valssi The Witcherissä pyörii parhaillaan Netflixissä.

Lähde: PC Gamer

Lisää luettavaa