Sisältö on kuningas, vai onko? Netflix kasvaa kritiikistä huolimatta

Netflix on saanut kuulla hyviä uutisia, mutta tilaajien kannalta tilanne ei juuri ole parantunut.

10.11.2023 09:15

Netflix purjehti pitkään menestyksestä toiseen ja kasvatti tilaajamääräänsä vuosi vuodelta. Koronapandemiakaan ei pysäyttänyt yhtiön kasvua, vaan sen aikana tilaajamäärä vain paisui, kun elokuvateatterit olivat suljettuina ja ihmiset joutuivat pysyttelemään kotona. Suoratoistokilpailun kiristyessä myös Netflix on joutunut kuitenkin huomaamaan, että kasvu ei ole ikuista. Viime vuonna tilaajamäärä alkoi pudota.

Netflix ryhtyi vastatoimiin, jotka eivät olleet tilaajien mieleen. Se alkoi estää salasanojen jakamista, mikä oli ikävä yllätys kotoa pois muuttaneille lapsille tai muille käyttäjille, joilla ei ole henkilökohtaista tiliä. Netflix lanseerasi mainosrahoitteisen palvelun, jolla on pienempi kuukausimaksu. Mainokset näkyvät vain halvimman version tilaajille. Se on vasta kokeilu, jota ei esimerkiksi Suomessa ole vielä tarjolla. Silti mainosversion julkistus sai aikaan paljon negatiivista palautetta, koska Netflix oli pyhänä periaatteenaan julistanut, että palvelu ei esitä lainkaan mainoksia.

Hollywood-lakkojen takia Netflix ilmoitti supistavansa tuotantoihinsa varattuja budjetteja neljällä miljardilla dollarilla, mikä tavalla tai toisella näkyy sisällön määrässä ja laadussa. Sekään ei ilahduttanut tilaajia. Joka tapauksessa toimet tehosivat. Yhtiö julkaisi vastikään vuoden 2023 kolmannen neljänneksen tuloksen, ja se ylitti odotukset.

Netflix on saanut kolmen kuukauden aikana 9 miljoonaa uutta tilaajaa, ja nyt tilaajia on yhteensä peräti 247 miljoonaa. Yhtiön osakkeen arvo nousi 13 prosenttia. Hollywoodin lakot ovat vaikeuttaneet Netflixin tilannetta, mutta sillä on onneksi myös runsaasti tuotantoa ympäri maailmaa.

Mangaan perustuva japanilaissarja One Piece on noussut kansainväliseksi Netflix-hitiksi. HBO:lta hankittu klassikkosarja Taistelutoverit on myös kerännyt kovia striimauslukuja maailmalla, vaikka se ilmestyi alun perin jo parikymmentä vuotta sitten.

Yhtiö on saanut siis kuulla hyviä uutisia, mutta tilaajien kannalta tilanne ei juuri ole parantunut. Vaikka Netflix on suoratoistopalveluista suosituin, sillä ei ole enää samaa erityisasemaa kuin vielä muutama vuosi sitten. Ei olisi ihme, jos hinnankorotuksista suivaantuminen näkyy jo ensi vuoden tilaajamäärissä.

Olen itsekin huomannut avaavani Netflixin sijaan yhä useammin Apple TV:n tai Disney Plussan. Jos Netflix ei tarjoa uutta timanttista sisältöä vuonna 2024, ja palvelun hinta nousee, tilaajien onkin helppo kääntää katseensa muualle.

Netflixin periaatteisiin on kuulunut myös lause ”Sisältö on kuningas”. Toivottavasti yhtiö muistaa sen myös vuonna 2024 ja siitä eteenpäinkin. Muuten tilaajat alkavat jälleen kaikota.

Jussi Huhtala

Tässä kolumnisarjassa tarkastellaan kotiteatterijulkaisuja ja striimipalveluja sekä niihin liittyviä ilmiöitä. Seuraa kirjoittajaa Twitterissä X:ssä: @JussiHuhta1a

Sarjan edellinen kolumni:
Ostaako Apple Disneyn? Jättifuusiosta spekuloidaan jälleen, mutta lopputulos voi johtaa katastrofiin

Lisää luettavaa