Le Week-End

GENRE , ENSI-ILTA 21.03.2014 TÄHDET

Britanniasta on tullut viime aikoina ilahduttavan paljon elokuvia, joissa sivutaan yli kuusikymppisten rakkauselämää ja parisuhteita. Jonkinlaisen buumin aloitti The Best Exotic Marigold Hotel, jonka jälkeen Suomen valkokankailla on nähty esimerkiksi Laulu Marionille ja Kvartetti, kaikki vuoden 2012 elokuvasatoa.

Nyt on vuorossa Le Week-End, jossa vanhenevan parin rakkaussuhde nostetaan tarkastelun keskipisteeksi. Nick (Jim Broadbent) ja Meg (Lindsay Duncan) ovat birminghamilainen opettajapariskunta, joka lähtee Pariisiin viettämään 30-vuotishääpäiväänsä. Maailman romanttisin kaupunki saattaa auttaa väsähtäneitä suhteita uuteen kukoistukseen, mutta sillä on myös taipumus tehdä rakkauden ryppyjä näkyviksi. Meg ja Nick saavat kokea taianomaisen kaupungin molemmat puolet.

Komediallisen draaman on ohjannut Roger Michell, jonka tunnetuin elokuva lienee romanttinen Notting Hill (1999). Michell on kuitenkin ohjannut myös pienimuotoisempaa arthouse-draamaa, kuten Hanif Kureishin käsikirjoittaman Tyttären talossa (2003), jossa Daniel Craigin näyttelemä remonttimies ryhtyy seksisuhteeseen naisystävänsä äidin kanssa.

Roger Michell ja Hanif Kureishi ovat tehneet yhteistyötä useasti ennenkin, alkaen Kureishin läpimurtoromaaniin pohjautuneesta tv-sarjasta Esikaupunkien Buddha (1993). Le Week-End on kaksikon neljäs yhteinen hanke. Kirpeä ja alakuloinen parisuhdetutkielma on piirun verran lähempänä taide-elokuvaa kuin Notting Hillin kaltaista yleisömagneettia.

Le Week-End alkaa erittäin lupaavasti. Nick ja Meg ovat riemastuttavan samastuttavia hahmoja, ja heidän ensimmäiset tuntinsa vieraassa kaupungissa herättävät varmasti omakohtaisia muistoja useimmissa puolisonsa kanssa matkailleissa katsojissa. Ristiriidat nousevat pintaan heti kättelyssä: pihi Nick haluaa viettää budjettilomaa, mutta elämyksiä janoava Meg buukkaa heidät loistohotelliin.

Molemmat kaipaavat elämäänsä muutosta, mutta Nick on Megiä tyytyväisempi avioliittoon. Hän rakastaa vaimoaan ja himoitsee tätä edelleen myös seksuaalisesti. Kyllästynyt Meg sen sijaan väläyttelee jopa eron mahdollisuutta.

Toden teolla pinnan alla kytevät jännitteet lähtevät purkautumaan, kun pari törmää kadulla Nickin entiseen kollegaan, menestyneeseen Morganiin (Jeff Goldblum). Valitettavasti elokuvan paras terä alkaa tylsyä samalla hetkellä, kun Morgan astuu kuvioihin mukaan. Myös tarinan lopetus jättää toivomisen varaa.

Le Week-End tuo monin paikoin mieleen Richard Linklaterin viimevuotisen arvostelumenestyksen Rakkautta ennen keskiyötä. Toisiaan haastavat ja piikittelevät Nick ja Meg voisivat melkeinpä olla seniori-ikään ehtineet Jesse ja Celine. Linklaterin parisuhdetrilogiassa puheella ja keskustelulla on kuitenkin korostunut asema – Le Week-Endissä tarkastellaan monipuolisemmin kanssakäymisen muitakin sävyjä.

Jim Broadbent ja Lindsay Duncan tekevät tarkkaa työtä avioparina, jonka tuntemuksiin katsojien on helppo samastua. Broadbent on tehnyt urallaan lukemattomia hienoja rooleja, mutta voittopuolisesti televisiossa näytelleelle Duncanille valkokangaselokuvan naispääosa merkitsee uutta aluevaltausta.



Elokuvatraileri Filmtrailer.com in kanssa