Nyt C Moressa: Laadukas scifileffa – elokuvaa varten kehitettiin oma kieli

IMDb-arvosana on 7,9.

C Moren ohjelmistossa on nyt elokuva Arrival (2016).

Kielitieteilijä Louise Banksin elämän täyttävät tyhjä talo ja opetustyö. Kaikki muuttuu, kun maapallolle laskeutuu 12 pilvenpiirtäjän kokoista avaruusalusta. Melkoiseksi poikkeustilaksi määriteltävä ilmiö on tietysti maailmanlaajuinen uutispommi, jossa suurvaltojen ”asiantuntijat”, armeijat, poliitikot, tiedeyhteisöt ja uskonnolliset lahkot ovat kaikki mukana. Banks lähetetään eversti Weberin johdolla yhden avaruusaluksen luokse, seurakseen hän saa fyysikko Ian Donnellyn. Heidän tehtävänään on selvittää, onko muukalaisten kanssa mahdollista kommunikoida, mistä muukalaiset tulevat ja miksi he saapuivat Maahan.

Leffan näyttelijöinä toimivat muun muassa Amy Adams, Jeremy Renner ja Forest Whitaker. Ohjauksesta vastaa tulevan Dyyni-elokuvan ohjaaja Denis Villeneuve.

Episodin neljän tähden arvostelussa tuumittiin seuraavasti:

”Vaikka Arrival tapahtuu Maan ilmakehässä, se ei silti ole naurumyrsky. Ted Chiangin novelliin perustuvan tarinan ulkoiset piirteet voivat tuntua hieman tutuilta. Mikäpä itseään kunnioittava avaruusolentoelokuva voisi unohtaa liipasinherkän armeijan edustajat tai ’yhdistäkäämme voimamme yhteisen uhan edessä’ -sanoman? Toisaalta se on myös elokuva kielitieteistä. Se ei välttämättä ole seksikkäin kaikista maailman mahdollisista tieteen suuntauksista. Mutta vaikka Arrival ei välttämättä liity suurten scifi-klassikoiden joukkoon ihan lähitulevaisuudessa, se on kunnianhimoinen yritys ja suurimmaksi osaksi onnistunut sellainen.

Siinä on mielenkiintoisia visuaalisia jippoja – sen Abbottiksi ja Costelloksi nimetyt, oudon häiriinnyttävästi käden ja elefantin sekoitukselta näyttävät alienit ovat mainioita – erinomaisia näyttelijäsuorituksia ja loppuratkaisu, jonka voi ehkä aavistaa, mutta joka silti onnistuu iskemään sydänalaan. Arrival on ehkä hieman siirappinen, mutta se on myös tarpeeksi tietoinen itsestään tunnistaakseen rajoituksensa – joihin se tarttuu itse päätä pahkaa. Kun joku ihmettelee alusten sattumanvaraista sijoittumista (jälleen – Devon), hän saa vastaukseksi nopean heiton: ”Sheena Eastonilla oli hitti kaikissa niissä paikoissa”.”

Villeneuve ja käsikirjoittaja Eric Heisserer kehittivät elokuvaa varten kokonaan uuden, toimivan, visuaalisen kielen. Pyöreät mustemerkinnät ovat montrealilaisen artistin Martine Bertrandin piirtämiä. Alla traileri.

Lue myös: Nyt Netflixissä: Viime vuosien paras rikossarja sai kauden loput jaksot – edellisen kauden seksikohtaus kohahdutti – Episodi.fi

YouTube video

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut