The Last of Us -selviytymispelin väkivalta saa alkunsa pakkotilanteista

28.5.2013 08:38

Selviytymispeli The Last of Us sijoittuu hylättyihin kaupunkeihin, jossa elävät tappavan kulkutaudin aiheuttamasta epidemiasta selvinneet eloonjääneet. Elokuvallisia aineksia sisältävän pelin päähenkilöt ovat kylmäverinen Joel ja teinityttö Ellie. He liittoutuvat yhteen selvitäkseen vaarallisesta matkasta Yhdysvaltojen halki.

Naughty Dog -yhtiön pelisuunnittelija Ricky Gambier kertoo, että The Last of Us sai innoituksensa luontodokumentista.

– Dokumenttisarjassa Planeettamme Maa kerrottiin sieni-infektiosta, joka tarttui muurahaisiin ja levittyi niiden aivoihin. Tuli mieleen mitä tapahtuisi, jos sieni leviäisi ihmiskuntaan.

Luontodokumentin lisäksi pelissä voi nähdä vaikutteita muistakin elokuvista. Pelistä tulee mieleen muun muassa maailmanlopun jälkeiseen aikaan sijoittuva Tie (The Road) tai televisiosarja The Walking Dead.

– Noissa molemmissa on samanlaisia teemoja siitä mitä tapahtuu, kun yhteiskunta luhistuu ja alkukantainen vaisto ajaa ihmistä selviytymään, Gambier kuvailee. – Miten ihmiset muodostavat ryhmiä ja miten pitkälle he ovat valmiita menemään suojellakseen itseään ja läheisiään. Samanlaisista teemoista huolimatta peli on erilainen. Se on meidän näkemyksemme aiheesta.

Pelissä nähtävä toiminta ei näytä ihan samanlaiselta kuin räiskintäpeleissä yleensä. Gambierin mukaan pelin väkivalta saa alkunsa pakkotilanteista.

– On päästävä jonnekin, koska joku haluaa tappaa sinut varastaakseen kenkäsi. Mitä teet siinä tilanteessa? Me ikään kuin pakotamme pelaajan kysymään sitä itseltään. Väkivalta on tässä pelissä rankempaa. Sellaista jonka haluaa välttää mikäli mahdollista, pelisuunnittelija pohtii.

Haastattelu: Jussi Huhtala, Los Angeles

The Last of Us julkaistaan 14. kesäkuuta PlayStation 3:lle.

Lisää luettavaa