Kyllä nolottaa – Star Wars sai antaa tilaa sosiaaliselle myötähäpeälle

Jos pari viikkoa sitten olisi kysytty mikä elokuva ensimmäisenä pudottaa Star Wars: The Last Jedi -elokuvan katsojatilastojen ykköspaikalta, arvaus olisi varmaan ollut joku ihan muu kuin kärkipaikan anastanut yllätyshitti.

170518 Josephine Bornebusch i rollen som Mickan Schiller och Johan Rheborg i rollen som Fredde Schiller i en tagning under inspelningen av Solsidan-filmen den 18 maj 2017 i Stockholm. Foto: Linnea Rheborg

Oma arvaukseni olisi todennäköisesti ollut joulupäivänä ensi-iltaan tullut lätkälämmittely 95, mutta niin vain kävi, että ykköspaikan vei suositun tv-sarjan leffaversio Solsidan toisena viikonloppunaan. Ruotsinkielisillä alueilla elokuva tosin oli jo pyörinyt tovin ennakkonäytöksissä, mutta virallinen ensi-ilta osoitti konseptilla riittävän faneja ympäri maata.

Tv-suosio onkin varmaan oleellista Solsidanin tapauksessa. Vuonna 2011 Suomessa nähty tanskalainen, meillä tuntemattomampaan tv-sarjaan perustuva myötähäpeäkomedia Klovni – Kyllä nolottaa sai koko valkokangaskierroksensa aikana noin puolet Solsidanin toisen viikonlopun katsojista.

Vaikka 95 ei kärkipaikalle yltänytkään, on se Aleksi Mäkelälle iso menestys verrattuna siihen, että Love Records – Anna mulle Lovee sai vuonna 2016 vain reilut 13 000 katsojaa. Sitä edeltänyt Kummeli V keräsi vuonna 2014 yli 178 000 katsojaa, ja niihin lukuihin 95:llä ei varmastikaan ole mahdollisuuksia. Kuten tälläkin palstalla on aikaisemmin todettu: nostalgia ei läheskään aina muunnu menestykseksi.

Viikonlopun varsinaiset uutuuselokuvat eivät pärjänneet kisassa ohjelmistossa jo olleiden nimikkeiden kanssa. Parhaiten menestyi käsikirjoittajana ja teatterinäytelmien tekijänä aikaisemmin paremmin tunnetun Paavo Westerbergin esikoispitkä Viulisti. Westerbergin Aku Louhimiehelle kirjoittamat elokuvat Paha maa ja Valkoinen kaupunki keräsivät ilmestymisvuosinaan 2005 ja 2006 yli 170 000 ja alle 6 000 katsojaa.

Taiteen tekemisen ja ihmissuhteiden – ja niiden vaikeuden – yhdistämisestä tulee kuitenkin mieleen enemmän vuoden 2007 Sooloilua. Lauri Nurksen elokuva keräsi yli 186 000 katsojaa, mistä Viulisti taatusti jää jälkeen.

Heti Viulistin perässä on toinen musiikkiaiheinen mutta hyvin erilainen elokuva, a cappella -komedia Pitch Perfect 3. Amerikkalaishitti ei Suomessa pure, sillä ykkösosa sai vuonna 2013 meillä alle 21 000 katsojaa ja kakkonenkin vuonna 2015 vain pari tuhatta enemmän. Kolmososa ei välttämättä yllä niidenkään tasalle.

Oli aika, jolloin Julia Roberts olisi vetänyt katsomot täyteen. Nyt liikuttava Wonder jäi hänestä ja muistakin ansioistaan huolimatta uutuuksien viimeiseksi vaatimattomalla sijoituksella. Jäämme odottamaan mitä vuodenvaihteen lomaputken päättyminen loppiaisviikonloppuun vaikuttaa katsojamääriin jatkossa.

Top 20 Suomen katsotuimmat elokuvat 5.–7.1.2018

1 (2) Solsidan 26 602 katsojaa (kokonaiskatsojat 93 738)
2 (1) Star Wars: The Last Jedi 26 026 (413 731)
3 (3) Ferdinand 17 474 (86 302)
4 (4) Tuntematon sotilas 14 361 (954 750)
5 (6) Jumanji: Welcome to the Jungle 12 931 (59 887)
6 (5) 95 8 773 (59 361)
7 (7) Heinähattu, Vilttitossu ja Rubensin veljekset 7 375 (149 440)
8 (–) Viulisti 6 684 (6 684)
9 (–) Pitch Perfect 3 6 590 (6 590)
10 (8) Idän pikajunan arvoitus 6 469 (114 037)
11 (9) Yösyöttö 5 077 (185 422)
12 (–) Wonder 4 560 (4 560)
13 (11) Ballerina 1 852 (10 695)
14 (12) Jigsaw 1 294 (29 623)
15 (15) Paddington 2 1 091 (65 807)
16 (10) Wonder Wheel 957 (3 532)
17 (13) Kosketuksissa 822 (3 376)
18 (18) Loving Vincent 540 (26 456)
19 (19) Thor: Ragnarök 444 (95 932)
20 (16) Suburbicon 438 (4 613)

Lähde: Suomen elokuvasäätiö

Aiheeseen liittyvät elokuvat

Aiheeseen liittyvät jutut