Vuoden 2023 huonoimmat elokuvat valittiin – Kärkeen nousi ”ehkä jopa vuosituhannen huonoin kotimainen”

Episodin toimituksen jäsenet antavat omat tähtensä jokaiselle näkemälleen ensi-iltaelokuvalle. Tämä vuoden 2023 huonoimpien elokuvien Top 10 -lista on koottu toimituksen antamien tähtien keskiarvoista.

5.1.2024 08:00

On valitettavaa todeta, että vuoden 2023 huonoimpien elokuvien listalle ”ylsi” monta suomalaista tuotantoa. Niitä on kymmenestä elokuvasta peräti viisi eli tasan puolet.

Eivätkö Episodin arvostelijat pidä kotimaisista elokuvista, vai mahtuuko niiden joukkoon oikeasti näin paljon huteja? Sitä on syytä miettiä!

Seuraavassa Episodin toimituksen vuoden 2023 huonoimmat elokuvat niille annettujen tähtien keskiarvon perusteella:

1. Hirttämättömät

”Kun Sisu tuli ensi-iltaan tämän vuoden tammikuussa, halusin julistaa sen jo silloin vuoden parhaaksi kotimaiseksi elokuvaksi. Nyt on toukokuu, ja teattereihin saapuu uusintaversio Spede Pasasen tuottamasta lännenkomediasta Hirttämättömät, joka ilmestyi vuonna 1971. Tuntuu yhtä helpolta nimetä uusi Hirttämättömät vuoden huonoimmaksi kotimaiseksi elokuvaksi jo nyt. Ehkä jopa vuosituhannen huonoimmaksi”, Jussi Huhtala tylytti. Lue arvio tästä.

2. Skimbagirls

”Skimbagirlsin päähenkilöillä ja muillakin hahmoilla on vain yksi määrittelevä ominaisuus. He tuntuvatkin (hylätyiltä) Putous-hahmoilta, mitä korostaa elokuvan koostuminen yksittäisistä kohtauksista, joista osa tuntuu pohjustavan jotain mielenkiintoista, johon ei kuitenkaan enää koskaan palata. Asioita vain tapahtuu. Kun laskettelutaidottomat naiset esimerkiksi halutaan rinteeseen, heidän jalkoihinsa vain ilmestyy sukset”, Jouni Vikman kummasteli. Lue arvio tästä.

3. After Everything

”Suurimman osan kestostaan rasittavaan surkutteluun käyttävä After Everything päättää Tessin ja Hardinin toksisen rakkaustarinan ennalta-arvattavasti, kliseisesti ja ennen kaikkea reippaasti hutiloiden. Tarinan fanifiktioalkuperä paistaa edelleen päivänkirkkaati koko kerronnan läpi, eikä elokuvalle kyllä jää kaipaamaan tämän jälkeen enää yhtään lisää jatkosisältöä”, Ira Hurskainen totesi. Lue arvio tästä.

4. Jesus Revolution

”Sanoman yksipuolisuus näkyy kritiikittömänä suhtautumisena karismaattisiin liikkeisiin. Se vain kevyesti sivuaa aihetta, että näissä liikkeissä usein lopulta tärkeintä on sen johtajan vallanhalu. Monet evankeliset karismaattiset kirkot ovat niiden johtajille rahantekokoneita, joissa seuraajilta onnistutaan nyhtämään satumaisia rikkauksia. Viime aikoina juuri tätä puolta on esitetty HBO:n sarjassa The Righteous Gemstones. Jesus Revolution ei puutu mitenkään usein johtajakeskeisten liikkeiden parissa tapahtuvaan ihmisten hyväksikäyttöön. Tässä kaikki ihmiset ovat pyyteettömän hyviä ja iloisia”; Hannu Liekso hämmästeli. Lue arvio tästä.

5. Pakoja & haaveita

Pakoja & haaveita -elokuvan tarina on sinänsä jouhevasti kuljetettu, mutta se juostaan läpi kiireellä. Vaikka elokuvan iso teema tulee esille kristallinkirkkaana, on sen esittelyssä vajaavaisuuksia. Henkilöiden risteämät jäävät tussahduksen tasolle, eikä tarina saa ansaitsemaansa finaalia. Aineksia on ollut käytettävissä. On lähdetty tekemään kolmen ruokalajin gourmet-illallista, mutta lopulta saatiin hieman kärähtäneitä kalapuikkoja. Kaikki kunnia kalapuikoille”, Hannu Liekso maalaili. Lue arvio tästä.

6. Syke-elokuva: Särkynyt sydän

”Katsoja ei tiedä itkeäkö vai nauraako (pilkallisesti), kun kaavamaisen roskasarjaromanssin eteneminen huipentuu mykkänä vedettyyn karaoke-esitykseen. Kun lopulta niin mysteerin kuin tunnelukot laukaisee käsittämättömän typerä antikliimaksi, keittää sarjaa seuraamattomalla yli”, Jouni Vikman päivitteli. Lue arvio tästä.

7. Viimeinen startti

”Jos Suomessa taidetaan kansainvälisten formaattien täydellinen vesittäminen, niin osaavat sen meidän länsinaapurimmekin. Vauhtia ja humoristisia vaarallisia tilanteita on haluttu saada aikaiseksi, mutta tätä kömpelöä rainaa katsoessa päällimmäiseksi tunteeksi nousee lähinnä myötähäpeä”, Hannu Liekso kuvaili. Lue arvio tästä.

8. Aquaman and the Lost Kingdom

Aquaman and the Lost Kingdomilla ei ole mitään tarkoitusta tai suuntaa. Sen juoni koostuu siitä, että tappelujen jälkeen edellisestä osasta tutut tyypit puhuvat siitä, missä seuraavaksi tapellaan. Sitten kyseinen paikka ilmestyykin kuvaan varmuuden vuoksi selittävällä tekstillä varustettuna. Toteutuksessakin kunnianhimo loistaa poissaolollaan. Aivan liian usein meno näyttää heikolta peligrafiikalta ja se kuhisee valtavia jatkumoaukkoja”, Jouni Vikman valitteli. Lue arvio tästä.

9. Beautiful Disaster

”Loppupeleissä Beautiful Disaster on vain kovin turhauttava new adult -teos. Sen tarina tai hahmot eivät saa voitettua katsojaa kannalleen ja pikkutuhmuudetkin pidetään kesyn puolella lyömällä ne järjestään vitseiksi. Ennakko-odotukset jo tekeillä olevaa jatko-osaa kohtaan eivät siis nekään pääse tässä kohtaa nousemaan järin korkeiksi”, Ira Hurskainen totesi. Lue arvio tästä.

10. Pertsa ja Kilu – Faaraon sormus

Faaraon sormus etenee sinänsä viehättävällä lapsen logiikalla, jossa mitä vain voi sattua sopivasti, kun sitä tarvitaan ja leikkiin voi milloin tahansa tulla uusia henkilöitä paikoissakin, joissa heitä ei voi olla. Usein onkin tulkinnanvaraista, seurataanko oikeaa seikkailua vai vain lasten mielikuvitusleikissä tapahtuvaa sellaista. Harmillisesti metatasossa ei mennä tarpeeksi pitkälle, jolloin kokonaisuus jää varsinkin aikuiskatsojan kannalta tempoilevaksi. Samalla tunnutaan hukattavan erityisesti alun komeasti lavastettu historiallinen taustoitus, jolla ei lopulta tarinan kannalta olekaan merkitystä”, Jouni Vikman hämmästeli. Lue arvio tästä.

Lue myös: Vuoden 2023 parhaat elokuvat ovat tässä – Näitä leffoja ei pidä missata!