Näyttelijä Mia Wasikowska nauroi Episodin haastattelussa suomalaisen elokuvan tuntemukselleen

Näyttelijän haastattelu julkaistaan nyt ensimmäisen kerran.

10.1.2024 12:01

Näyttelijä Mia Wasikowska muistetaan parhaiten elokuvista The Kids Are All Right, Tim Burtonin Liisa Ihmemaassa, Albert Nobbs ja Maps to the Stars. Wasikowska antoi Episodille haastattelun tammikuussa 2022, mutta se jäi aikataulullisista syistä julkaisematta.

Wasikowska promotoi silloin julkaistavaa elokuvaa Kohtauksia eräältä saarelta. Episodi päätti julkaista haastattelun, kun elokuva julkaistaan dvd:nä ja blu-rayna, mutta Suomessa elokuva ei saanut kotiteatterijulkaisua ollenkaan. Elokuva nähdään televisiossa 10. tammikuuta 2024, joten on korkea aika julkaista haastattelu.

Mia Wasikowska antoi haastattelun etäyhteydellä. Näyttelijä vieraili Ruotsissa ensimmäisen kerran, kun hän kuvasi Mia Hansen-Løven Kohtauksia eräältä saarelta -elokuvaa, jossa ollaan Ingmar Bergmanin jalanjäljillä. Hän sanoi olleensa innoissaan yhteistyöstä Hansen-Løven kanssa, jonka elokuvia Tämän jälkeen ja Goodbye First Love hän kehuu.

”Olin innoissani, kun Kohtauksia eräältä saarelta -elokuvassa pohdiskeltiin, kuinka nainen yrittää löytää itseluottamuksensa taiteilijana ja miehensä varjosta. Myös Bergman innosti. Elokuva on hienovarainen katsaus eri sukupuolien luovaan prosessiin ja heidän luovien itseluottamuksiensa suhteeseen. Sitä rakastin ja siihen pystyin samastumaan”, Wasikowska kertoo.

Kohtauksia eräältä saarelta

Kuvaukset tuntuivat lomalta

Ohjaaja, käsikirjoittaja Hansen-Løve toi Wasikowskan mielestä rauhallisen sävyn kuvauksiin. Hänen mielestään ohjaaja on avain asemassa kuvausten tunnelman luomisessa.

”Joskus arthouse-elokuvien tekeminen on sekavaa, mutta tämä ei tuntunut siltä. Mia on rauhallinen, itsevarma, mutta myös erittäin tarkka. Se on vaikea yhdistelmä, koska yleensä tarkka tarkoittaa kontrolloivaa. Mia kuitenkin oli kaikkea edellä mainittuja, mutta onnistui samalla pitämään ilmapiriin rauhallisena, ystävällisenä ja avoimena. Se oli yllättävän rentoutunutta.”

Elokuva kuvattiin Bergmanin kotisaarella, Fårössä. Eristäytyneet kuvauspaikat eivät aina ole näyttelijän mieleen, mutta kaunis saari oli Wasikowskasta miellyttävä yllätys.

”Jotkut Bergmanin saarella kuvaamat elokuvat ovat hyvin raskaita ja synkkiä, mutta saari tuntui kepeältä. Kuvaukset olivat rennot muutenkin, saatoin ajaa pyörälläni seuraavalle kuvauspaikalle. Sitä ei koskaan voisi tehdä Yhdysvalloissa, koska sinua seurataan kaikkialle. Se tuntui lomalta.”

Haaveena oma elokuva

Elokuvassa on kaksi tarinaa – Vicky Kriepsin (Chris) ja Tim Rothin tähdittämä, todellinen osuus, sekä Wasikowskan (Amy) ja Anders Danielsen Lien fiktiivinen osuus, jonka Kriepsin hahmo on kirjoittanut. Wasikowskan osuus kuvattiin ensimmäisenä kesänä, Kriepsin osuus seuraavana.

”Amy on kaikkea, mitä Chrisillä ei tällä hetkellä ole. Amy on intohimoinen ja täynnä elämää. Chris elää narratiivin mukaan, puhuu, eikä tee. Tavallaan Amyssa on osia hänestä itsestään, joihin Chris ei pääse tällä hetkellä käsiksi.”

Wasikowska tuntee taiteilijana yhteyttä Kriepsin hahmoon, joka on elokuvantekijä. Myös näyttelijä haluaisi ohjata ja kirjoittaa omia elokuviaan, mutta kokee ettei saa niitä kotimaassaan Australiassa eteenpäin. Taidetta rahoitetaan hänen mukaansa huonosti.

Kohtauksia eräältä saarelta

”Olen yrittänyt saada elokuvaani valmiiksi, mutta se on niin vaikeaa. Olen kokenut sukupuoleni hidastavan sitä. Olen kokenut näyttelijänä tietynlaista seksismiä, ihmiset koskettelevat ja sellaista, mutta tämä seksismi on erilaista. Ajatellaan, että naisten tarinat eivät ole niin kiinnostavia. Chrisin tarinassa on aitoa itseluottamuksen puutetta. Hän pohtii onko tarina tarpeeksi hyvä, viitsiikö näyttää käsikirjoitusta miehelleen. Samastun tarinaan todella siinä suhteessa.”

Wasikowska sanoo, että muutos sukupuolten välisessä tasa-arvossa on hidasta. Puhetta on paljon, mutta kaikki jää sille tasolle. Ongelma on hänen mukaansa rahoittajissa, jotka eivät ainakaan Australiassa usko naisten tarinoihin. Elokuva-ala on kuitenkin muuttunut sen jälkeen, kun Wasikowskan ura alkoi.

”Tietyllä tavalla miesten pitää nykyään olla enemmän vastuussa käytöksestään. Kun olin nuorempi, oli paljon vähemmän tietoutta siitä mikä on ok ja mikä ei. Nyt kun katson tämän päivän parikymppisiä, jotka ovat saman ikäisiä kuin minä aloittaessani, he tietävät mikä on sopivaa ja mikä ei.”

Näyttelijäntyö ei jatku enää pitkään

Wasikowska kertoo, että hyvä ohjaaja luottaa omaan tapaansa tehdä elokuvia. Ohjaajan energia ja mieliala tarttuu kuvauspaikan ilmapiiriin, joten parhaat osaavat kiinnittää siihen huomiota. Kenen kanssa työskentely on jäänyt Wasikowskalle erityisesti positiivisena mieleen?

Park Chan-Wook oli loistava, erittäin valmistautunut. Hän antoi kuvauslistat kaikille, jotta tiesimme, mitä kuvia hän haluaa. Gus Van Sant oli rauhallinen, hyvä kuuntelemaan muiden ideoita ja valikoimaan niistä parhaat. Jim Jarmusch oli leikkisä, rohakaisten näyttelijöitä improvisoimaan. Olen työskennellyt myös sellaisten kanssa, joita kaikki pelkäävät. Silloin kaikki ovat hieman hermostuneita. Jos osaa luoda rentoutuneen ilmapiirin, ihmiset ovat luovia.”

Wasikowska sanoo, ettei tee paljoakaan rooliensa eteen. Repliikkien opettelu riittää.

”Olen tehnyt ennen enemmän, lukenut ja kirjoittanut asioita, mutta sitä tekee ehkä vain siksi, että kokee tehneensä jotakin. Oikeasti tarvitsee vain opetella repliikit, aksentin ja saapua paikalle. Tarpeellinen on aina käsikirjoituksen sivuilla.”

Kohtauksia eräältä saarelta

Tulevaisuudessa Wasikowska suunnittelee vetäytyvänsä pikkuhiljaa näyttelijäntyöstä ja lopettavansa kokonaan. Hän paljastaa haluavansa keskittyä ohjaamiseen ja kirjoittamiseen, vaikka tiestä tuleekin kivinen.

”Saatan näytellä vielä vähän, mutta en pidä siitä elämäntyylistä, matkustelusta ja muusta. Olen tehnyt sitä nyt noin 15 vuotta. Ohjaajat voivat valita kenen kanssa ja missä työskentelevät, näyttelijänä pitää aloittaa aina alusta uusien ihmisten kanssa uudessa kaupungissa. En tiedä, miten ihmiset pystyvät tekemään sitä pitkään. Se on hyvä, mutta uuvuttava työ.”

Ruotsalaisohjaaja Bergman on merkittävässä roolissa Kohtauksia eräältä saarelta -elokuvassa. Wasikowska sanoo pitävänsä Bergmanin elokuvista valtavasti. Nimeltä hän mainitsee Persona – Naisen naamion ja suosikkinsa Fannyn ja Alexanderin. Onko Wasikowska nähnyt suomalaisia elokuvia?

”En ole varma. Minkä maalainen Jan Švankmajer on? Hän ei ole suomalainen, eihän?”

Švankmajer on tšekki. Aki Kaurismäen elokuvia Wasikowska ei mielestään ollut 2022 mennessä nähnyt.

”Entä se, joka tekee hyvin erikoisia elokuvia? Kuka ohjasi Kyyhkynen oksalla istui, olevaista pohtien?” Wasikowska kysyy.

Roy Andersson, mutta hän on ruotsalainen.

”Anteeksi!” Wasikowska nauraa.

Lisää luettavaa