Tähdet: 2

Planetarium

Ohjaaja Rebecca Zlotowski ei pelkää kummituksia kolmannessa elokuvassaan. Hänen olisi pitänyt: Planetarium on täydellinen esimerkki siitä, kuinka pelottava elokuva voi olla, kun juonesta puuttuu johdonmukaisuus.

Pirates of the Caribbean: Salazar’s Revenge

Olisikohan jo aika päästää toilailevat merirosvot eläkkeelle, sillä viides Pirates of the Caribbean -elokuva ei uudista sarjaa millään tavoin, vaikka sen pitäisi olla jonkinlainen kevyt uudelleenkäynnistys. Salazar’s Revenge on juuri niitä elokuvia, joista on vaikea muodostaa mielipidettä, koska se on pelkkä megaleffasarjan tuorein osa. Elokuvan olemassaolon oikeuttaa potentiaalinen rahapalkinto. Sarja on kasvanut turvalliseksi ja hajuttomaksi fanituotteeksi.

Kaikki kaikessa

Maddyn täytyy pysyä koko elämänsä kotona neljän seinän sisällä, sillä häntä vaivaa harvinainen sairaus. Mitättöminkin ulkomaailmasta saatava virus voisi viedä hänen henkensä. Teinityttöä on kuitenkin vaikea pitää ikuisesti sisällä, etenkin kun naapuriin muuttaa komistus Olly. Nuoret eivät voi tietenkään pitää silmiä erossa toisistaan, ja he yrittävät keksiä tavan olla yhdessä.

Muistoja äidistäni

Keski-ikäinen journalisti Massimo (Valerio Mastandrea) on tietämättään menneisyytensä vanki. Tarkemmin sanottuna hän ei ole koskaan kunnolla toipunut siitä, että hänen rakas äitinsä (Barbara Ronchi) kuoli salaperäisesti, kun Massimo oli vielä pieni lapsi. Pojastaan vieraantuneelle isälle se on itsestään selvää, samoin potentiaalisille lemmenkohteille, jotka nopeasti huomaavat miehen olevan tunnetasolla turta. Mutta aina yhtä ihanan Bérénice Bejon esittämän Elisan tavatessaan Massimo alkaa hiljalleen tulla kuorestaan.

Song to Song

Maine ja kunnia ovat katoavaisia. Siltä tuntuu, kun katsoo Terrence Malickin uutta elokuvaa Song to Song. Veteraaniohjaaja teki ennen elokuvia harvakseltaan ja hankki neron maineen elokuvilla Badlands (1973) ja Onnellisten aika (1978), joiden jälkeen hänellä oli peräti 20 vuoden tauko ennen seuraavaa ohjaustyötä Veteen piirretty viiva. Se palautti Malickin amerikkalaisten elokuvantekijöiden eturiviin, ja uusia ohjaustöitäkin on tullut yhä tiheämpään tahtiin. Perfektionistina tunnettu ohjaaja on alkanut suorastaan suoltaa elokuvia.

Tuntematon tyttö

Vaikka voi tuntua hassulta syyttää Dardennen veljeksiä tylsiksi – oli heidän palkituista elokuvistaan mitä mieltä tahansa, ne eivät todellakaan ole Marvelia – heidän viimeisimpänsä on harha-askel. Vaikka se on puettu rikosmysteerin kaapuun, lopputuloksesta ei voi välittää, jos on vaipunut uneen.

Three Generations

Aiheeltaan mielenkiintoinen mutta toteutukseltaan ontuva Three Generations kertoo Rayn (Elle Fanning) halusta korjata sukupuolensa. Hänen äitinsä Maggie (Naomi Watts) tukee lastaan kaikin tavoin, vaikka hänen oma mielipiteensä asiaan ei olekaan kristallin kirkas. Erityisesti mielipidettä horjuttaa hänen oma, vahvatahtoinen äitinsä (Susan Sarandon), jonka nurkissa Maggie ja Ray vielä asuvat.

Frantz

Saksa vuonna 1919. Siitä lähtien, kun Annan (Paula Beer) sulhanen Frantz (takaumissa nähtävä Anton von Lucke) menehtyi ennen aikojaan ensimmäisen maailmansodan vallihaudoissa, nuoren naisen päivät kuluvat tämän muistoa kunnioittaen. Anna hoitaa Frantzin vanhempia, joista ei koskaan tullut hänen appeaan ja anoppiaan ja torjuu muiden miesten epätoivottuja lähentelyitä. Hän on jämähtänyt menneeseen.

Power Rangers

Power Rangers jatkaa Transformers- ja Turtles-leffojen trendiä, jossa takavuosien rakastetusta lastenohjelmasta muokataan äänekäs ja hektinen erikoistehostespektaakkeli. Pohjimmiltaan se on viiden nuoren hylkiön kasvutarina, mutta ulkoisesti kyseessä on vain loputonta kuva- ja äänitulva höystettynä häpeilemättömällä tuotesijoittelulla sekä väljähtyneillä elämänopetuksilla.

Hyvä postimies

Golyam Derventin pikkuruinen kylä sijaitsee eteläisessä Bulgariassa aivan Turkin rajalla. Sen takia kylää on kutsuttu jo vuosisatoja Suureksi portiksi muinaisen Ottomaanien valtakunnan ja Euroopan rajalla. Kuten hyvin tiedetään, loppukesästä 2015 tuo raja vuosi kuin seula satojentuhansien turvapaikanhakijoiden pyrkiessä Euroopan Unionin alueelle.