Genret: Jännitys

Spy – Vakoojan asussa

Ilmeisistä lahjoistaan huolimatta jenkkikomedienne Melissa McCarthylla on ollut luja putki toinen toistaan heikompia näennäisfarsseja (muun muassa Tammy ja Väärät paperit), joissa hauskuus jäi jonnekin käsikirjoituksen – tai ainakin valmiin leffan ulkopuolelle. The Heat, McCarthyn edellinen yhteistyö Paul Feigin kanssa, oli sekin suhteellisen väkinäinen rimpula, jossa räiskyi ja sutisi tähtisadetikun verran. Heikkoon lopputulokseen vaikutti toki toisen pääosaesittäjän Sandra Bullockin ja McCarthyn komediallisten kykyjen eritasoisuus jälkimmäisen selkeäksi eduksi.

Ex Machina

Maailman johtavan hakukonefirman koodaaja Caleb voittaa jättiyhtiön henkilökuntakilpailussa viikon vierailun firman mahtavan ja ihaillun toimitusjohtajan luona. Miljardööri-Nathanin erämaakoti on myös tutkimuslaitos, jossa nero erakko on omillaan kehittänyt mullistavaa tekoälyä. Calebin olisi viikon aikana selvitettävä onko se niin kehittynyt, ettei sitä enää voi erottaa ihmisestä, vai onko kyseessä edelleen ohjelmointiaan toteuttava kone.

Chappie

Eteläafrikkalaisen (vaikka elokuva meksikolais-yhdysvaltalaiseksi tuotannoksi onkin merkitty) Neill Blomkampin kolmas elokuva Chappie voisi yhtä hyvin puolustaa paikkaansa niin viime aikojen älykkäimpänä tieteistoimintana kuin tyhmimpänä elokuvana aikoihin. Se on kuitenkin niin viihdyttävä, että moisella luokittelulla ei pitäisi olla väliä. Toisaalta sen viihdyttävyys on perinteisessä kohderyhmäajattelumielessä niin oudolla haulikolla ammuttua, että on vaikea kuvitella, kenelle se todella on tarkoitettu.

Blackhat

Kun inha hakkeri alkaa uhata kansainvälistä turvallisuutta ja taloutta, on Kiinan ja Yhdysvaltojen tiedustelujärjestöjen yhdistettävä voimansa. Lisäksi apuun on kutsuttava vankilaan suljettu nörtti, joka pystyy tappamaan paljain käsin silmää räpäyttämättä ja ilman tunnontuskia ja tekemään tietokoneella mitä tahansa yliluonnollista paitsi hävittämään omat rikosrekisterinsä. Sen takia adonis on katkera häntä kaltoin kohtelevalle yhteiskunnalle. Hän ryhtyy kuitenkin metsästämään verkkopahista, koska tämä on kehdannut käyttää hänen kirjoittamaansa koodia ja muutamasta muusta etiikkaa ja moraalia epämääräisesti sisältävästä syistä.

Nightmare 2 – Painajainen jatkuu

Salatut elämät -sarjaan perustuva elokuva on täällä taas. Ensimmäinen osa Nightmare – Painajainen merellä oli yleisömenestys, joten on syytä olettaa, että myös jatko-osalle löytyy katsojia. Voi vain toivoa tekijöiden olleen liikkeellä kieli poskessa -meiningillä, sillä sellainen vaikutelma lopputuloksesta syntyy. Elokuvaan tuskin on tarkoituskaan suhtautua vakavasti. Mikäli historia toistaa itseään on fanien antama vastaanotto varmasti innostunut. Erityisesti nuorten katsojien uskollisuutta Salkkareita kohtaan voisi kuvailla ilmiömäiseksi. Salkkarit on säilyttänyt suosionsa ja miljoonayleisöt vuodesta toiseen eikä tässä kohtaa kriitikoiden mielipiteillä arvattavasti ole paljoakaan merkitystä.

’71

Toiminnallinen draamatrilleri ’71 on ohjaaja Yann Demangen vakuuttava pitkän elokuvan ohjausdebyytti. Elokuva käynnistyy tehokkaasti ja jo alun hetkien rytmi lupailee jännitystä ja dramaattisia tapahtumia, jotka tarina lunastaa intensiivisellä otteella loppuun saakka.

A Most Wanted Man

A Most Wanted Man jäi helmikuussa kuolleen Philip Seymour Hoffmanin viimeiseksi elokuvaksi, jonka kuvaukset hän sai päätökseen. Vain 46-vuotiaana kuollut Oscar-voittaja nähdään vielä kahteen osaan jaetussa Nälkäpeli-elokuvasarjan viimeisessä osassa, mutta niiden kuvaukset jäivät hänen osaltaan kesken.

Gone Girl

Etenkin hitiksi muodostuneen kirjan kuvallista sovittamista odottaa pelon sekaisin tuntein. Ennakko-odotuksia hillitsi David Fincherin hatarahko versio Stieg Larssonin Millennium-trilogian avausopuksesta, joka englanniksi kääntyi nimelle The Girl with the Dragon Tattoo. Lisäpelotetta loi tieto, että käsikirjoituksen työstää romaanin tekijä, jolla ei tätä ennen ole mitään kuvalliseen ilmaisuun suunnattua tekstiä cv:ssään. Tämä pahimmassa tapauksessa tietää puuduttavaa yliretorisoitua unipilleriä, kun pituuttakin on vielä kaksi ja puoli tuntia.

Myrskyn silmässä

On oikeastaan hienoinen ihmetyksen aihe, ettei Jan de Bontin ohjaaman, jo vuonna 1996 ilmestyneen Twister-jännärin jälkeen ole tehty isoa studioelokuvaa pyörremyrskyistä. Steven Qualen Myrskyn silmässä yrittää nyt täyttää tuota ilmiselvää aukkoa tarjonnassa.