Mitä tarkoittaa, kun valkokangas ”repeilee”? Iso IMAX-valkokangas tarjoaa hillittömiä mahdollisuuksia

Tällä kertaa tutustumme elokuviin, joiden IMAX-versio on kauttaaltaan suurempi elämys. Tarkistelemme myös sitä, mitä ihmettä on kuvarepeily, ja selvitämme miten IMAX-julkaisuja voi katsella omalle sohvalle käpertyneenä.

3.5.2023 11:30

Artikkelisarjan edellisessä osassa käytiin läpi vaihtelevalla kuvasuhteella toteutettuja IMAX-erikoisversioita. Eestaas hyppivä kuvakoko ei kuitenkaan miellytä kaikkia, ja muutamat elokuvantekijät ovatkin halunneet julkaista elokuvansa IMAX-version alusta loppuun ”avatulla” kuvasuhteella. Tällä tarkoitetaan sitä, että elokuvan IMAX-versiossa nähdään valittujen kohtausten sijaan koko sen pituuden ajan enemmän kuvaa kuin muissa julkaisuissa.

Tällä tavalla päästään kaikkia hyödyntävään tilanteeseen, kun IMAX-teatterit saavat näytettäväkseen erikoisversion ilman joitakin katsojia häiritseviä kuvasuhdevaihteluita.

Toimintaa ja draamaa isommaksi avattuna

Avatun kuvasuhteen IMAX-versioita on esitetty jo vuosikymmenen ajan. Esimerkiksi elokuvat Skyfall (2012), Oblivion (2013), Sully – uroteko Hudson-joella (2016), Blade Runner 2049 (2017), Maleficent 2: Pahan valtiatar (2019), Taistelulähetit – 1917 (2020), Nomadland (2020), Spider-Man: No Way Home (2021), Doctor Strange in the Multiverse of Madness (2022) ja Avatar: The Way of Water (2022) esitetään IMAX-kankailla kuvasuhteessa 1.90:1 muissa teattereissa nähdyn 2.39:1:n asemesta.

Avattu kuvasuhde sopii näihin visuaalisiin elokuviin erinomaisesti. Esimerkiksi Blade Runner 2049:n maailmassa riittää ihmeteltävää jokaisen yksityiskohdan ollessa näkemisen arvoinen. Taistelulähetit – 1917 -elokuvan kerrontaan tulee astetta syvempi immersio, ja sarjisseikkailuleffojen verkkokalvot täyttävä suurkuva venyttää hymyn korviin asti. Näissä tapauksissa kuvan koolla on todella positiivinen merkitys.

Mutta kuten esimerkkielokuvista huomaa, ei avattu kuvasuhde ole ainoastaan toimintarymistelyjen yksinoikeus. Sully – uroteko Hudson-joella ja kolminkertainen Oscar-voittaja Nomadland ovat draamaelokuvia, joissa katse suorastaan lepää niiden vakaassa ja tarkkaan harkitussa kuvauksessa. Rauhallisesti kerrottujen tarinoiden IMAX-versioissa saavat silmät nauttia entistä vaikuttavimmista visioista.

On hyvä huomioida, että osa jo mainituista esimerkeistä ja monet muut kokonaisuudessaan kuvasuhdeavatuista elokuvista kuten Avengers: Endgame (2019), Avengers: Infinity War (2018), Kaunotar ja Hirviö (2017), Prometheus (2012) ja Underworld: Awakening (2012) esitettiin myös 3D-muodossa. Kolmiulotteisena katsottuna kuvan suuremmalla koolla on vielä isompi merkitys, sillä näin katsojan näkökenttä saadaan lähestulkoon kokonaan täytettyä 3D-kuvalla. Siinä istutaan lähestulkoon kirjaimellisesti keskellä tapahtumia.

Kuvarepeily – ihana syy leikkiä efekteillä

IMAX-kankailla ei ole nähty ainoastaan tavanomaisesta suurempia tai vaihtelevia kuvasuhteita. Frame breaking eli vapaasti käännettynä kuvarepeily on tehokeino, jota on käytetty mainiosti muun muassa Guardians of the Galaxy -leffoissa (2014 ja 2017). Kummassakin elokuvassa on runsaiden IMAX-kohtausten (1.90:1) lisäksi myös scope-kuvasuhteen aikana kuvarajan ylittäviä efektejä. Nämä kyseiset efektit nähdään vain ja ainoastaan IMAX 3D -julkaisussa eikä esimerkiksi teattereiden tavallisissa 3D-esityksissä.

Kuvarepeilyjen aikana kyseisten kohtausten varsinainen kuvasuhde on siis 2.39:1, eli se ei täytä IMAX-kangasta. Repeilyllä tarkoitetaan sitä, että esimerkiksi asteroidit, laserit ja muut objektit singahtavat kuvarajojen yli valkokankaan mustille ylä- ja ala-alueille. Tehokkaimmillaan tämä tuo upean visuaalisen lisän silmille nostaen myös kohtauksen vaikuttavuutta ”kuvan ulkopuolelle” saakka.

Ihmeotukset ja niiden olinpaikat repeilee.

Myös kahdessa ensimmäisessä Ihmeotukset-elokuvassa (2016 ja 2018) on todella päräyttäviä kuvarepeilyjä. Elokuvien kuvasuhde on lukittu 2.39:1:een, mutta efektit hyppivät aggressiivisesti koko digitaalisen 1.90:1-IMAX 3D -kankaan täydeltä. On sanomattakin selvää, että tällainen kuvakikkailu on parhaimmillaan juurikin mielikuvituksellisten tuotosten parissa, joissa ”leikittely” on ikään kuin enemmän sallittua. Niin tai näin, aivan hillittömän mainiolle se näyttää kaikessa hauskuudessaan.

Imax-elämykset kotiteatterissa

Vaikka elokuvien IMAX-versiot on tarkoitettu – yllätys yllätys – IMAX-valkokankaille, voi niistä nauttia laajalla skaalalla myös omassa kotiteatterissa. On silti syytä mainita, etteivät kotiteattereissa nähtävät kuvasuhdevaihtelut kulje välttämättä käsi-kädessä IMAX-valkonkankailla nähdyn mukaisesti. Esimerkiksi Yön ritari (2008) esitettiin alkuperäisissä IMAX-teattereissa kuvasuhteissa 2.39:1 ja 1.43:1, mutta kotiteatteriversiot tyytyvät joko 2.39.1:een tai televisioruudun täyttävään 1.78:1:een.

IMAX-kuvasuhdevaihtelulla varustettuja elokuvaversioita pystyy hankkimaan omaan leffakirjastoonsa blu-ray-, 3D blu-ray- sekä UHD-muodossa. Esimerkiksi useiden Christopher Nolanin elokuvien (Dunkirk (2017), Interstellar (2014), Tenet (2020), Yön ritari (2008) ja Yön ritarin paluu (2012)) blu-ray- ja UHD-julkaisut ovat IMAX-versioita.

Kaikista suuremmoisin IMAX-apaja levykeräilijöille paljastuu 3D blu-rayn puolelta. Useiden Marvel-elokuvien dvd-, blu-ray- ja UHD-kotiteatterilevyjulkaisut – etenkin vuosien 2016 ja 2019 välillä – olivat yhteen kuvasuhteeseen lukittuja tavallisia teatteriversioita, mutta samojen leffojen 3D blu-rayt sisälsivät kuvasuhdevaihtelulla varustetun IMAX-version. Lisäksi kaksi ensimmäistä Guardians of the Galaxy -elokuvaa sisältää 3D-muodossa kuvarepeilytehosteet.

Striimauspuolella Disney Plus on ottanut edelläkävijän paikan tarjoten kourallisesta elokuvistaan niin kuvasuhdevaihtelulla kuin kauttaaltaan avatulla kuvasuhteella varustettuja versioita. Tälle valikoimalle on palvelun elokuvapuolella oma IMAX Enhanced -kategoriansa. Leffaa käynnistettäessä täytyy vain valita katseluun oikea vaihtoehto VERSIOT-kohdasta. Tosin huomattakoon, että Disney Plussan IMAX Enhanced -versiot eivät sisällä kuvarepeilyä; ne on nähtävissä ainoastaan 3D blu-ray -julkaisuissa.

Disney Plussassa on kaksi eri versiota Doctor Strangesta.

Kotiteatterissa katsottujen IMAX-julkaisujen kuvasuhdevaihtelu voi jäädä toisilta katsojilta täysin huomaamatta. Tämä ei ole sinänsä mikään ihme, sillä ovathan katsottavat kuvatuumat aivan eri luokkaa kuin jättimäisissä IMAX-teattereissa. Toisaalta se on myös positiivinen asia, sillä tällä tavoin täydelle ruudulle avautuvat kohtaukset eivät niin sanotusti hypi silmille, vaan silmät vain ikäänkuin avautuvat katsojan huomaamatta suuremmiksi. Silloin, jos koskaan, on immersio parhaimmillaan.

Nyt on kuvasuhteilut ja -kikkailut käsitelty. Seuraavassa artikkelissa katsotaan kauemmas taaksepäin ja pyyhitään pölyjä vanhojen julkaisujen päältä. Suurennuslasin alle otetaan harvinaisia ja vuosikymmenten aikana kadonneita erikoisversioita.

Miten nähdä IMAX-versioita kotiteatterissa

Muun muassa seuraavien elokuvien IMAX-versiot ovat saatavilla suomenkielisinä blu-ray-/UHD-levyinä tai nähtävillä ilmoitetuista striimipalveluista:

Aeronautit (2019) PV, Ant-Man and the Wasp (2018) 3D/D+, Aquaman (2018) BD/UHD, Avengers: Endgame (2019) D+, Avengers: Infinity War (2018) D+, Batman v Superman: Extended Cut (2016) vuoden 2021 UHD, Black Panther (2018) 3D/D+, Black Widow (2021) D+, Captain Marvel (2019) 3D/D+, Doctor Strange (2016) 3D/D+, Ensimmäisenä kuussa (2018) BD/UHD, Eternals (2021) D+, Guardians of the Galaxy (2014) 3D/D+, Guardians of the Galaxy vol 2 (2017) 3D/D+, Interstellar (2014) BD/UHD, Iron Man (2008) D+, Lightyear (2022) D+, Mission: Impossible – Fallout (2018) BD/UHD, Nope (2022) BD/UHD, Spider-Man: Far From Home (2019) BC, Spider-Man: No Way Home (2021) BC, Star Trek Into Darkness (2013) UHD, Tenet (2020) BD/UHD, Thor: Love and Thunder (2022) D+, Thor: Ragnarök (2017) 3D/D+, Top Gun: Maverick (2022) BD/UHD, Yön ritari (2008) BD/UHD, Yön ritarin paluu (2012) BD/UHD

Seuraavat suomeksi tekstittämättömät IMAX-versiot on saatavilla ulkomailta:

Black Widow (2021) 3D/Japani, Nälkäpeli – vihan liekit (2013) BD/Iso-Britannia, Transformers: Kaatuneiden kosto (2009) BD/USA (Big Screen Edition), Wonder Woman 1984 (2020) 3D/Saksa. Lisäksi Ranskan dvd-markkinoilla on julkaistu harvinainen IMAX-versio Ron Howardin elokuvasta Apollo 13 (1995).

3D = 3D blu-ray, BC = Bravia Core, BD = blu-ray, D+ = Disney Plus, PV = Prime Video

Teksti: Tom Kajaslampi

Lisää luettavaa

Aiheeseen liittyen